Miesto umelej inteligencie vo vzdelávacom procese

Miesto umelej inteligencie vo vzdelávacom procese

Publikované: 12. 4. 2025 Autor: Maximilián M.

Zmena spôsobov nadobúdania vedomostí

Doba sa mení zo dňa na deň, čo ide ruka v ruke so zmenami v školskom prostredí, resp. vo vzdelávaní. Vymoženosti, ktorými disponujeme, nám umožňujú presúvať dôraz zo strohého memorovania učiva na pochopenie princípov, a aplikáciu vedomostí v praxi. Mení sa aj spôsob nadobúdania vedomostí – interakcie, projekty, prezentácie a diskusie odsúvajú jednostranný výklad do úzadia. Toto smerovanie teda praje dynamickým študentom a učiteľom, ktorí dokážu aplikovať vymoženosti technológií a online prostredia. 

Poloha prestáva zohrávať významnú rolu

Nástup online komunikácie takmer úplne zotrel bariéry nedostupnosti vzdelávania z dôvodu fyzickej neprítomnosti na vyučovacom procese. Počas pandémie bolo preukázané, že online vzdelávanie je realizovateľné, a teda choroba či dovolenka už viac nestojí v ceste k poznaniu. Kľúčová je opäť spolupráca vyučujúceho so študentmi. 

Miesto umelej inteligencie vo vzdelávacom procese

Umelá inteligencia je prostriedok, ktorý pri správnom použití dokáže ušetriť čas, zvýšiť efektivitu a kvalitu práce, a v neposlednom rade ušetriť peniaze. Má bezpochyby veľký potenciál využitia naprieč mnohými odvetviami pracovného trhu, od analýzy, plánovania a optimalizácie pracovných procesov, cez zákaznícku podporu, tvorbu či vylepšovanie obsahu, až po diagnostiku chorôb. Umelú inteligenciu je možné aplikovať takmer pri každej profesii, vrátane učiteľstva. 

Nepredstavuje len nejaký obyčajný prostriedok objasnenia problematiky. Umožňuje tvorbu poznámok, prezentácií, tabuliek, grafov, obrázkov a iných pomôcok, ktoré rozširujú možnosti poznania za zlomok času, a väčšinou zadarmo. 

Nahradí umelá inteligencia učiteľov?

Učiteľ je nie len sprostredkovateľ vedomostí, ale aj akýsi mentor, a mnohokrát aj vzor pre študentov. Jeho úloha nie je len bezduché podávanie informácií ďalej. Dôležitá je jeho duchaprítomnosť, reakcia na vzniknutú situáciu, prispôsobenie sa podmienkam, schopnosť adaptácie, a v neposlednom rade ľudský prístup. Disponuje týmito vlastnosťami umelá inteligencia? 

Umelá inteligencia ako prostriedok k pochopeniu biochemických procesov

Ako študent pracujem s umelou inteligenciou denne, a myslím si, že je to dobrý doplnok pri učení, no živého učiteľa zatiaľ nedokáže nahradiť. Intenzívne som ju používal napríklad pri snahe pochopiť zložité biochemické procesy, kde mi bola určite nápomocná, no dospel som k záveru, že sa jej nedá bezprostredne veriť. Často sa mýli, najmä pri zložitejších a komplexnejších procesoch, preto je dôležité kontrolovať výstupné informácie, čo môže niekedy viesť k strate významu jej použitia – informácie si nakoniec aj tak musím nájsť sám.

Umelá inteligencia pri písaní odborných prác

Mnohí študenti využívajú umelú inteligenciu nielen na prípravu prezentácii, ale dokonca na písanie odborných či záverečných prác. Školy a univerzity majú tendenciu k sprístupneniu jej použitia v tomto smere, no dôležitá je istá miera regulácie, alebo posúdenie efektu „písania“ takýchto prác. Na druhej strane, je určite pozitívne, že vzdelávacie inštitúcie sa snažia nestáť v ceste pokroku, ale podporiť ho. Na mieste by možno bolo zakomponovanie nových predmetov, vychádzajúcich z aktuálnych potrieb študentov a pracovného trhu.