Zmena spôsobov nadobúdania vedomostí
Doba sa mení zo dňa na deň, čo ide ruka v ruke so zmenami v školskom prostredí, resp. vo vzdelávaní. Vymoženosti, ktorými disponujeme, nám umožňujú presúvať dôraz zo strohého memorovania učiva na pochopenie princípov, a aplikáciu vedomostí v praxi. Mení sa aj spôsob nadobúdania vedomostí – interakcie, projekty, prezentácie a diskusie odsúvajú jednostranný výklad do úzadia. Toto smerovanie teda praje dynamickým študentom a učiteľom, ktorí dokážu aplikovať vymoženosti technológií a online prostredia.
Nástup online komunikácie takmer úplne zotrel bariéry nedostupnosti vzdelávania z dôvodu fyzickej neprítomnosti na vyučovacom procese. Počas pandémie bolo preukázané, že online vzdelávanie je realizovateľné, a teda choroba či dovolenka už viac nestojí v ceste k poznaniu. Kľúčová je opäť spolupráca vyučujúceho so študentmi.
Umelá inteligencia je prostriedok, ktorý pri správnom použití dokáže ušetriť čas, zvýšiť efektivitu a kvalitu práce, a v neposlednom rade ušetriť peniaze. Má bezpochyby veľký potenciál využitia naprieč mnohými odvetviami pracovného trhu, od analýzy, plánovania a optimalizácie pracovných procesov, cez zákaznícku podporu, tvorbu či vylepšovanie obsahu, až po diagnostiku chorôb. Umelú inteligenciu je možné aplikovať takmer pri každej profesii, vrátane učiteľstva.
Nepredstavuje len nejaký obyčajný prostriedok objasnenia problematiky. Umožňuje tvorbu poznámok, prezentácií, tabuliek, grafov, obrázkov a iných pomôcok, ktoré rozširujú možnosti poznania za zlomok času, a väčšinou zadarmo.
Učiteľ je nie len sprostredkovateľ vedomostí, ale aj akýsi mentor, a mnohokrát aj vzor pre študentov. Jeho úloha nie je len bezduché podávanie informácií ďalej. Dôležitá je jeho duchaprítomnosť, reakcia na vzniknutú situáciu, prispôsobenie sa podmienkam, schopnosť adaptácie, a v neposlednom rade ľudský prístup. Disponuje týmito vlastnosťami umelá inteligencia?
Ako študent pracujem s umelou inteligenciou denne, a myslím si, že je to dobrý doplnok pri učení, no živého učiteľa zatiaľ nedokáže nahradiť. Intenzívne som ju používal napríklad pri snahe pochopiť zložité biochemické procesy, kde mi bola určite nápomocná, no dospel som k záveru, že sa jej nedá bezprostredne veriť. Často sa mýli, najmä pri zložitejších a komplexnejších procesoch, preto je dôležité kontrolovať výstupné informácie, čo môže niekedy viesť k strate významu jej použitia – informácie si nakoniec aj tak musím nájsť sám.
Mnohí študenti využívajú umelú inteligenciu nielen na prípravu prezentácii, ale dokonca na písanie odborných či záverečných prác. Školy a univerzity majú tendenciu k sprístupneniu jej použitia v tomto smere, no dôležitá je istá miera regulácie, alebo posúdenie efektu „písania“ takýchto prác. Na druhej strane, je určite pozitívne, že vzdelávacie inštitúcie sa snažia nestáť v ceste pokroku, ale podporiť ho. Na mieste by možno bolo zakomponovanie nových predmetov, vychádzajúcich z aktuálnych potrieb študentov a pracovného trhu.
Hľadáš doučovanie predmetu chémia? Nájdi si správneho doučovateľa predmetu chémia pre doučovanie online alebo osobne v tvojom okolí.
Pre správne fungovanie stránky pristupujeme k informáciám uloženým v tvojom zariadení. Ide napríklad o cookies alebo lokálnu pamäť prehliadača. Ukladáme tam dáta potrebné pre fungovanie stránky, údaje využívané na analytické účely alebo údaje ukladané tretími stranami.
Ak sú tieto informácie nevyhnutné pre chod stránky, ukladáme ich hneď automaticky. Na všetky ostatné potrebujeme súhlas, ktorý môžeš udeliť nižšie. Tvoj súhlas si uchováme 12 mesiacov, pri odmietnutí sa ťa na súhlas opäť opýtame po 6 mesiacoch, svoje rozhodnutie však môžeš zmeniť kedykoľvek. Bližšie informácie nájdeš na stránke ochrany osobných údajov a vo všeobecných podmienkach používania.