Gramatika. Áno, či nie.

Gramatika. Áno, či nie.

Publikované: 20. 10. 2017 Autor: Martina D.

Slova gramatika je vo vzťahu k cudzím jazykom vždy viac skloňované a používané ako iné. Povedala by som, že má svoje osobitné miesto. To, či to s ňou zvládneme alebo nie, veľmi závisí od spôsobu ako k nej pristupujeme a aký je náš postoj k nej. V tomto príspevku by som sa chcela s Vami podeliť o skúsenosti, ktoré som rokmi praxe nadobudla a ktoré ma priviedli k tomu, že gramatika je predsa len dôležitá. Prišla som tiež na to, ako na ňu, aby splnila svoj cieľ a tým je komunikácia. Úplne prvoradé je vedieť vyjadriť to, čo chcem povedať a samozrejme reagovať na príslušnú situáciu tak, aby ma ten druhý človek, s ktorým sa rozprávam, pochopil. To je predsa dôvod, prečo sa jazyk učíme.

Každý z nás už zažil mnoho situácii, v ktorých sa nám podarilo komunikovať v cudzom jazyku , no určite aj situácií, v ktorých sa nám nedarilo. Druhá strana nás buď nepochopila vôbec alebo nie tak, ako sme chceli. Príčin je viac , ale svoju roľu úlohu tu môže zohrať aj gramatika. Osobne verím, že funguje je konverzačný prístup. Keď je preberaná gramatika prepojená s inou zručnosťou napríklad, keď daný gramatický jav prirodzene vyplýva z posluchovej aktivity a následne je využitý v nejakej ústnej aktivite. Samozrejme vždy platí zásada postupnosti a primeranosti vzhľadom na úroveň jazyka. Separované vyučovanie gramatiky a prílišný dôraz na gramatiku bez prepojenia s inými zručnosťami spôsobuje, že nás gramatika skôr zablokuje v rozprávaní, teda komunikácii s druhými ľuďmi. V osobnom živote mám príklad človeka, ktorý ako dieťa neznášal nemeckú gramatiku a teda tou formou sa ju v škole ani dobre nenaučil a nevedel ju správne využiť v komunikácii. Mal a stále má talent na jazyky a neskôr študoval v Nemecku. Život a praktická konverzácia ho naučili hovoriť gramaticky správne a vrátili ho späť k pravidlám, keď videl ich praktické využitie. Dodnes u neho vidím konverzačný prístup k akémukoľvek jazyku, učí sa ich v zásade komunikáciou s cudzincami už od počiatočných štádií. Snaží sa vyjadriť to, čo chce povedať, tými slovami a spôsobom, akým to momentálne dokáže. Keď ho cudzinec opraví, snaží sa svoje vyjadrenie korigovať.

V príspevkoch na tejto stránke som čítala o neúspešných pokusoch naučiť sa hovoriť anglicky na základnej, či strednej škole. Príčin je mnoho, je však dôležité, aby sme sa nenechali odradiť neúspechom. Mnohých z nás spája láska k jazyku, ktorý je živý a vyvíja sa. V súčasnosti sa jazyky vďaka internetu a dostupnejším medzinárodným kontaktom menia a vyvíjajú oveľa rýchlejšie, ako sa im prispôsobujú zabehnuté gramatické pravidlá. Vaša komunikácia nemusí byť hneď na prvý pokus perfektná. Väčšina cudzincov chápe, že môžeme mať problém s ich jazykom.

Všetci hľadáme spôsoby, ako v jazyku, ktorý máme radi napredovať a ak tento článok čítate, ste na správnom mieste urobiť ďalší krok. Nech sa Vám to podarí.