Čo rebríčky školských systémov neodhalia

Čo rebríčky školských systémov neodhalia

Publikované: 9. 7. 2019 Autor: Klára K.

Predstavte si školu, kde vás učitelia berú ako rovnocenných partnerov. Vaše trápenie je aj ich trápením. Záleží im na vás, preto vás pripravujú na budúcnosť, učia vás myslieť. A k tomu celý rok bez testov, minimálne množstvo domácich úloh a voľný čas.

Takto to približne funguje na fínskych školách.

Keď som sa začala zaujímať o kvalitu školstva, veľa významných ľudí uvádzalo Fínsko ako príklad ukážkového vzdelávacieho systému. Stále som sa dozvedala viac a viac informácií, no nevedela som si ich predstaviť v praxi. Bola som zúfalá z rozkladu slovenského školstva pred očami pasívnych politikov. Následne mi bol odporučený film The Finland Phenomenon. Môj dlho tvorený ideál zhrnul tento titul do efektívne fungujúceho systému. Predstavte si školu, kde vás učitelia berú ako rovnocenných partnerov. Vaše trápenie je aj ich trápením. Záleží im na vás, preto vás pripravujú na budúcnosť, učia vás myslieť. A k tomu celý rok bez testov, minimálne množstvo domácich úloh a voľný čas. Takto to približne funguje na fínskych školách. No pripomeňme si, že každý školský systém je hlboko spätý s mentalitou danej krajiny. Ak by sa fínsky systém aplikoval na ktorúkoľvek inú krajinu, vzdelávací proces by nenávratne zlyhal.

Prenesme sa teraz na východ, konkrétne do Hong Kongu a Južnej Kórey. Opäť sú to krajiny na vrchole rebríčka najlepších školských systémov. Obdivuhodné výsledky dosahujú diametrálne odlišným spôsobom. Jenny, študentka medicíny v Hong Kongu spomína na obdobie strednej školy ako na vlnu obrovského tlaku na výkon. Výučba je náročná, hodiny sú plné výkladu. Chýba akákoľvek interakcia so študentmi. Pri vzdelávacom procese sa využívajú len učebnice. Prestávku si študenti zvyčajne môžu dopriať až po troch 40-minútových hodinách. Negatívne tiež hodnotí potláčanie prejavenej kreativity. Školský deň sa končí až o piatej či siedmej hodine večer. Nasledujú domáce úlohy, ktoré študentom zaberú približne tri hodiny denne. Víkend neslúži na oddych, študenti sa do školy obvykle musia v sobotu vrátiť. Jenny vraví, že celú nedeľu strávila prípravou do školy. Mnoho študentov z vyšších vrstiev pociťuje enormný nátlak zo strany rodičov. Zvyčajne sú nútení vykonávať množstvo mimoškolských aktivít. Na akýkoľvek voľný čas v tomto prípade ani nepomyslia. Jun, študent inžinierstva v Soule, má na strednú školu podobné spomienky. Mnohí učitelia sú veľmi prísni a autoritárski. Nájdu sa medzi nimi i priateľskí jedinci, no sú skôr výnimkou.

Pozitívom je televízia v každej triede, slúžiaca na ukážku prezentácií, a výrazne menšie množstvo úloh. Školský deň sa končí o pol piatej, no väčšina študentov navštevuje doučovania trvajúce do pol siedmej večer.Príprava na nasledujúci deň Junovi trvala približne hodinu, no pri hlásení sa na univerzitu Jun zo školy odchádzal pravidelne medzi jedenástou hodinou večer a jednou hodinou ráno.

Je smutné, že v niektorých krajinách je kvalitné školstvo dosiahnuté silným nátlakom a v iných stačí rovnocenný priateľský prístup a vzájomná dôvera. Čísla v tabuľkách sú možno podobné, no fínski študenti sú viac ako len roboti vykonávajúci pokyny nadriadeného. Majú dušu. Poďakovanie patrí obom študentom za poskytnutie informácií o ich školskom systéme.