Preberanie zodpovednosti pri učení sa cudzieho jazyka

Preberanie zodpovednosti pri učení sa cudzieho jazyka

Publikované: 14. 10. 2019 Autor: Veronika D.

Predstavte si, že sa chcete stať najlepším plavcom vo Vašej vekovej kategórii. Máte najlepšieho trénera, ktorý je Vám k dispozícii so všetkými svojimi vedomosťami a skúsenosťami a tiež najmodernejšie plavky a výbavu, ktorá k tomuto športu patrí. Toto všetko by Vám bolo ale nanič, ak by ste neprebrali na seba deň čo deň zodpovednosť, čo znamená, že kým ostatní Vaši spolužiaci stávajú až okolo 7:00 ráno, Vy musíte vstávať denne okolo 5:00, aby ste stihli tréning o 6:00. Po škole namiesto toho, aby ste išli do kina alebo ináč strávili Váš voľný čas, je na programe dennodenne dvojhodinový tréning. Už na základe opísanej situácie je zjavné, že ak chcete byť v športe dobrý, musíte mu obetovať veľa času. To, že športu obetujete veľa času, znamená, že preberáte zodpovednosť za Vaše výsledky v športe a nenechávate na náhodu Vaše napredovanie. S cudzími jazykmi je to veľmi podobne. Prečo tu opisujem ale šport? Z veľmi jednoduchého dôvodu. Chcem jednak poukázať na to, že je úplne jedno, či chcete vynikať v športe, alebo v inej činnosti, ktorá vyžaduje fyzickú silu, alebo napr.v nejakom cudzom jazyku, ktorého osvojenie je spojené so systematickým neustálym učením sa, jedno majú šport a cudzie jazyky spoločné, musíte sa im venovať. Teraz by som rada poukázala na niečo veľmi dôležité. Ak chcete vynikať v športe, máte tréningy, ktoré musíte deň čo deň absolvovať. Ak by ste ich vynechávali, tréner by Vás hneď upozornil, že takýmto spôsobom nedosiahnete to, čo dosiahnuť chcete, byť vynikajúcim športovcom. Čo sa jazykovej výučby týka, väčšina ľudí, ktorí sa snažia naučiť cudzí jazyk, výučbu nemá deň čo deň. Znamená to, že ak si chcú osvojiť jazyk v najkratšom možnom období, musia vynaložiť predovšetkým doma potrebné úsilie, ab y sa k vysnívanému stupňu v ovládaní jazyka čím skôr dopracovali. Tu ale častokrát vzniká problém. Bohužiaľ má iba malé percento ľudí pevnú vôľu. Žijeme v hektickom období, v ktorom má každý z nás, podľa toho v akom životnom úseku sa práve nachádza, rôznorodé povinnosti. Sú veci, ktoré robiť musíme, napr. žiaci musia chodiť do školy, dospelí do práce, zároveň sú veci, ktoré cítime, že by sme robiť mali, lebo nás môžu posunúť ďalej, ako napr. učenie sa cudzieho jazyka, ale nerobíme ich. Alebo ak áno, tak nie dostatočne systematicky.Tým, že máme veľa povinností a málo voľného času, ak si nejaký ten voľný čas nájdeme, často uprednostníme iné aktivity na úkor učenia sa. A pritom by stačilo tak málo. Ak by sme si na cudzí jazyk vedeli vyhradiť denne aspoň 20 minút a venovali sa mu počas tých 20 minút intenzívne, už po pár týždňoch by sme si všimli viditeľné výsledky. Samozrejme, treba mať v o všetkom systém. To znamená, že je dobré si vytýčiť vždy nejakú oblasť, v ktorej sa chceme zlepšiť. Napr. ak sa niekto vyjadruje v cudzom jazyku veľmi ťažko, pretože mu chýba slovná zásoba, môže sa zameriavať určitú dobu na učenie sa nových slovíčok. Ak má zas problém porozumieť rodeným hovorcom, je užitočné sledovanie kratších videí v cudzom jazyku. Dnes je už len na samotnom internete toľko rôznych možností na učenie sa, že si každý môže nájsť niečo, či už videá, články, hry atď. pomocou ktorých sa môže zlepšiť v jazyku. V neposlednom rade existuje veľké množstvo rôznych aplikácií, ktoré nám v učení môžu pomáhať napredovať. Ďalšia možnosť je doučovanie jazyka u súkromného doučovateľa. Je to veľmi dobrá vec, pretože doučovateľ môže hrať rolu trénera pri učení sa a povzbudzovať Vás, ak nevládzete, prípadne rozmýšľate, že sa učenia vzdáte. Každý, kto sa nejaký jazyk už n aučil, zažil obdobie, keď sa mu nedarilo alebo nechcelo, ale predýchal to a nevzdal sa. Želám Vám, aby ste sa najneskôr s príchodom nového roka začali znova venovať s entuziazmom cudziemu jazyku, ktorý ste si zaumienili osvojiť a nezostali stáť na polceste ako falošní začiatočníci v ďalšom období.