3 rady na ústne skúšky

3 rady na ústne skúšky

Published on: 10. 2. 2022 Author: Tereza J.

Na ústnych skúškach z cudzieho jazyka sa preveruje, ako viete v danom jazyku prakticky fungovať. To znamená či sa viete vyjadriť k akejkoľvek téme na úrovni, z ktorej ste skúšaný. Mali by ste pritom znieť prirodzene, pohotovo odpovedať, poznať správne slová, a to čo hovoríte by malo dávať zmysel. Otázka je ako na to vzhľadom k tomu, že stres z rozprávania pred ľuďmi a ešte k tomu v cudzom jazyku vám situáciu skôr sťaží než uľahčí.

Nižšie uvádzam pár rád, ktoré je dobré si pamätať, keď odpovedáte na maturitách alebo skúške na certifikát. Ak vám aj nesadne téma, využitím týchto rád toho poviete dostatočne veľa za každých okolností. Pod každou radou je uvedený krátky príklad oddelený pomlčkou na tému Communication and Its Forms.

1. Opis

Ako prvé skúste svojimi slovami opísať o čo v danej téme ide, akoby ste to vysvetľovali mimozemšťanovi 😊

- Komunikácia je výmena informácii medzi ľuďmi. Môže byť formálna a neformálna, verbálna a neverbálna, priama/nepriama... Ľudia môžu komunikovať osobne, cez telefón, e-mail, sociálne siete... Komunikácia dnes vo zvýšenej miere prebieha cez sociálne siete, čo bolo spôsobené technologickým rozvojom a v posledných dvoch rokoch aj ešte stále trvajúcou pandémiou.

2. Pre a proti

Vždy viete porovnať vám dôverne známe veci ako napr.: Slovensko s inou krajinou, minulosť s prítomnosťou, bohatých a chudobných, rôzne generácie alebo váš zážitok so zážitkom niekoho iného. Ak ku každému poviete krátky popis a pri oboch uvediete výhody a nevýhody, poviete toho celkom dosť.

- Formálne komunikujeme v pracovnom prostredí a s rôznymi inštitúciami. Na týchto miestach sú prevažne ľudia, s ktorými nemáme osobný vzťah, preto musíme používať určité predpísané frázy a spisovnú reč. Pri neformálnej komunikácii môžeme používať slang alebo nárečie. Keďže prebieha s ľuďmi, ktorých poznáme (kamaráti, rodina), vyjadrujeme viac emócii. Nevýhoda formálnej komunikácie je, že sa musíme naučiť predpísané frázy. Výhoda je, že s jej pomocou máme schopnosť odkomunikovať dôležité veci.

3. Kľúčové slová

Každá téma či už je to Shopping, Family, Nature... má výrazy, ktoré sa s ňou spájajú a ich použitím ukážete skúšajúcim, že ste sa pripravili. Nemyslím však základné slová ako shop, father, tree,... Kľúčové slová by mali byť niečo, o čom viete dlhšie rozprávať a ktoré by vám prirodzene nenapadli, pretože možno nie sú súčasťou bežnej konverzácie. Informáciami o nich viete doplniť to, o čom hovoríte alebo na nich viete aplikovať moje prvé dve rady 😊

- Social Media, Internet, Emojis, nonverbal communication, netiquette, polyglot, native speaker