Matematika je často vnímaná ako náročný predmet, ktorý stresuje mnohých žiakov. Preto je dôležité hľadať nové prístupy a metódy, ktoré by mohli deťom pomôcť lepšie pochopiť túto oblasť a zvýšiť ich záujem oň. Jednou z týchto metód je Hejného metóda, ktorá sa uplatňuje v mnohých krajinách. Kto sú jej zakladatelia a ako môže deťom prospieť? O tom si povieme v tomto článku.
Hejného metóda má svoje korene v takmer 70-ročnej histórii, ktorá sa začala s pionierskou prácou Víta Hejného. Po desaťročiach systematického výskumu a testovania, spolu so svojím synom Milanom, vytvoril metódu, ktorá sa líši od tradičného memorovania vzorcov a algoritmov. Zameriava sa na konštrukciu mentálnych schém a poskytuje dôležité didaktické nástroje na podporu výučby matematiky.
Na hodinách sa žiaci veľa hýbu – riešia matematické úlohy zábavnejším spôsobom než len s číslami na papieri. Napríklad počítajú kroky, rátajú počet kociek vo vežiach, ktoré postavili, a podobne. Dôležité je, že jednotlivé matematické úlohy sú pre nich spojené s reálnymi vecami, ktoré môžu vziať do ruky alebo ich poznajú.
Podstatou Hejného metódy je, že matematické pojmy, vzťahy a postupy si žiaci odhaľujú sami. Ak sa im to na hodine nedarí, učiteľ im zadá inú úlohu, ktorá ich na daný problém upozorní.
Vo všeobecnosti môžeme spôsob, akým Hejného metóda mení rolu učiteľa, popísať nasledovne:
Učiteľ je sprievodca – vytvára prostredie, kde sa študenti môžu sami učiť a objavovať nové koncepty. Pomáha im pri rozvíjaní schopnosti riešiť problémy a podporuje ich v kladení správnych otázok.
Individuálna podpora – učiteľ dokáže identifikovať slabé a silné stránky jednotlivých žiakov a prispôsobiť výučbu tak, aby vyhovovala ich individuálnym potrebám.
Podpora sebahodnotenia – Hejného metóda povzbudzuje žiakov k sebahodnoteniu. Učiteľ ich vedie k tomu, aby sami reflektovali svoj postup a pokrok pri riešení matematických problémov.
Pri Hejného metóde je ideálne, ak si rodičia doma nechajú od svojich detí vysvetliť, ako riešili konkrétne úlohy. Týmto spôsobom rodičia podporia deti v ich objaviteľskej ceste a zvýšia im intelektuálne sebavedomie.
Hejného metóda je založená na dvanástich základných princípoch, ktoré tvoria pilier tohto pedagogického prístupu k výučbe matematiky. Cieľom je vzbudiť v žiakoch radosť z vyriešených úloh a podporiť ich samostatné myslenie. Poďme si teda tieto princípy predstaviť.
Budovanie schém spočíva v prepájaní poznatkov o dobre známom prostredí. Deti síce majú informácie v mysli, ale často ich nedokážu okamžite použiť. Preto ich môže nečakaná otázka zaskočiť. Avšak, ak vo svojej mysli vytvoria obraz subjektu, osoby alebo veci, nájsť správnu odpoveď je už jednoduchšie.
Napríklad, ak by sme vám položili otázku: „Viete, koľko máte okien v dome?“, možno by ste najprv zaváhali. No keď si v mysli predstavíte svoj byt alebo dom (schému), určite na odpoveď prídete.
Keď deti dobre poznajú prostredie, nemusia sa rozptyľovať neznámymi vecami a môžu sa plne sústrediť na úlohu. Hejného metóda využíva systém matematických prostredí takým spôsobom, že zohľadňuje rôzne štýly učenia a špecifiká detskej mysle.
Ak deti raz pochopia princíp fungovania určitého príkladu, je vhodné tento princíp uplatňovať aj v iných prostrediach. Týmto spôsobom si učiteľ overí, či deti skutočne rozumeli základnému princípu úlohy. Deti tak spoznajú, že základná schéma sa opakuje, len sa mení prostredie.
Informácie nie sú deťom prezentované čisto mechanicky. Hejného metóda neoddeľuje jednotlivé javy a pojmy, ale uplatňuje rôzne stratégie riešenia úloh. Deti si napokon vyberú prístup, ktorý im najviac vyhovuje.
Hlavným cieľom tejto metódy je podpora samostatného myslenia detí. Žiaci by nemali zdieľať názory skupiny len preto, že sú v prevahe. Je preto dôležité, aby sa deti naučili uvažovať samostatne, diskutovať a hodnotiť.
Ďalším cieľom metódy je motivovať deti k tomu, aby s radosťou riešili úlohy a nebáli sa ich. Keď žiaci nachádzajú riešenia svojím vlastným úsilím, motivuje ich to riešiť aj náročnejšie úlohy.
Hejného metóda je založená na stratégii riešenia úloh s využitím vlastných skúseností a potrieb. Deti si napríklad „ušijú šaty“ pre kocku a automaticky sa pri tom naučia vypočítať jej obvod a povrch.
Radosť z úspechu je najúčinnejšou motiváciou. Deti sú motivované pochvalou od spolužiakov a učiteľov. Je prirodzené, že ak vás niekto pochváli, máte chuť pracovať ďalej a veríte, že vám to znovu vyjde.
Keď napríklad žiaci stoja pred úlohou postaviť štvorec pomocou troch tyčí, zistia, že tri tyče na to nestačia. A tak postavia trojuholník. Zapamätajú si, že pomocou troch tyčí nie je možné postaviť štvorec. Takto jednoducho môžu objaviť základy výpočtu obvodu a povrchu predmetov.
Tradičný obraz učiteľa je ten, ktorý prednáša pred tabuľou. Žiaci počúvajú, robia si poznámky a snažia sa ich zapamätať. V prípade Hejného metódy je však učiteľ viac moderátorom, ktorý žiakov usmerňuje a podporuje ich v samostatnom riešení úloh.
V rámci Hejného metódy platí príslovie, že človek sa učí na chybách. Chyba sa dá totiž využiť ako prostriedok učenia. Žiaci analyzujú nesprávne odpovede, čo ich následne privádza k hlbšiemu poznaniu, ktoré si rýchlejšie zapamätajú.
Učebnice matematiky, pripravené profesorom Hejným, obsahujú úlohy rôznej náročnosti. Existujú tu úlohy pre šikovnejších, ale aj pre slabších žiakov, ktorí v dôsledku riešenia ľahších úloh nepociťujú hanbu. Samozrejme, je na učiteľovi, ako dané úlohy rozdelí.
V rámci Hejného metódy žiaci zdieľajú svoje poznatky a ten, kto pozná odpoveď, ju povie ostatným. Tým sa ale úloha dieťaťa nekončí – vysvetlí ostatným žiakom, ako k výsledku prišiel, a odpovedá na ich otázky. Deti si tak budujú vedomosti, o ktorých premýšľajú, a ich vedomosti sa neustále prehlbujú.
Výučba matematiky podľa Hejného metódy je dostupná na mnohých školách a vzdelávacích inštitúciách po celom svete. Jej dostupnosť sa však môže líšiť v závislosti na konkrétnom regióne alebo lokalite. V tomto smere je ideálne kontaktovať danú školu. Ak aj bude odpoveď záporná, určite vám poradia, kde najbližšie je metóda dostupná.
Potrebujete pre vaše dieťa doučovanie z matematiky a máte záujem o výučbu podľa Hejného metódy? Žiaden problém! Na doucma.sk nájdete aj doučovateľov, ktorí učia práve touto metódou.
Hľadáš doučovanie predmetu matematika? Nájdi si správneho doučovateľa predmetu matematika pre doučovanie online alebo osobne v tvojom okolí.
Pre správne fungovanie stránky pristupujeme k informáciám uloženým v tvojom zariadení. Ide napríklad o cookies alebo lokálnu pamäť prehliadača. Ukladáme tam dáta potrebné pre fungovanie stránky, údaje využívané na analytické účely alebo údaje ukladané tretími stranami.
Ak sú tieto informácie nevyhnutné pre chod stránky, ukladáme ich hneď automaticky. Na všetky ostatné potrebujeme súhlas, ktorý môžeš udeliť nižšie. Tvoj súhlas si uchováme 12 mesiacov, pri odmietnutí sa ťa na súhlas opäť opýtame po 6 mesiacoch, svoje rozhodnutie však môžeš zmeniť kedykoľvek. Bližšie informácie nájdeš na stránke ochrany osobných údajov a vo všeobecných podmienkach používania.