ZAČIATOK NAKUPOVANIA PRED VIANOCAMI
Už pred sto rokmi sa obchodníci snažili čo najlepšie využiť a samozrejme aj predĺžiť nákupné obdobie pred Vianocami. Jedným z nich bol obchod Macy’s, ktorý v roku 1924 po prvýkrát usporiadal Macy’s Thanksgiving Parade, vtedy ešte s názvom Christmas Parade. Firma zorganizovala sprievod ako marketingový ťah pre prilákanie ľudí do ich New Yorkského obchodu. Nápad im vyšiel a v deň sprievodu si ho prišlo pozrieť 250 000 návštevníkov. Dnes v roku 2024 toto podujatie oslávi storočnicu a medzitým sa stalo stálicou predvianočných nákupov s každoročnou návštevnosťou okolo 3,5 milióna ľudí.
V USA bolo dlhú dobu pravidlom, že predvianočné nakupovanie sa začalo v piatok po Vďakyvzdaní. V tridsiatych rokoch 20. storočia chceli obchody toto obdobie predĺžiť a začať predávať skôr, no zároveň sa nikto z majiteľov neodvážil dané pravidlo porušiť. V roku 1939 na nátlak obchodníkov vyhlásil Franklin D. Roosevelt Deň Vďakyvzdania namiesto posledného, na 4. štvrtok v novembri, a tak aspoň niektoré roky začali ľudia pred Vianocami nakupovať skôr.
PÔVOD NÁZVU
Názov Black Friday bol síce prvýkrát použitý pri masívnom páde burzy v roku 1869, ale daný Čierny Piatok bol v septembri a netýkal sa zliav v obchodoch, ale finančnej krízy. Názov dňa štartujúceho predvianočné nákupy v skutočnosti pochádza z Philadelphie päťdesiatych rokov. Miestni obchodníci a policajti tak začali volať piatok po Vďakyvzdaní, kedy sa do mesta nahrnuli hromady ľudí z predmestia, aby stihli nakupovanie pred sobotňajším zápasom.
Ich nárazovým príchodom v nadmernom počte však spôsobili veľké problémy fungovaniu mesta. Preľudnenie ochromilo dopravu, sťažilo obchod a aj dohliadanie na bezpečnosť. Do roku 1961 sa pre tento deň vo Philadelphii uchytil názov Black Friday. Tamojšie obchody sa snažili zbaviť predošlej negatívnej konotácie a názov zmeniť na Big Friday, no nepodarilo sa im to a pôvodný názov zostal.
Neskôr v osemdesiatych rokoch sa korporácie v Amerike rozhodli tomuto dňu vylepšiť povesť. Ich marketéri ho namiesto dňa plného chaosu prezentovali, ako deň kedy sa obchodníci dostanú z červených do čiernych čísel. ‘Be in the red’ a ‘be in the black’ - byť v mínuse a v pluse. Tento význam sa uchytil, a Black Friday sa rozšíril do celej krajiny, ale už ako deň veľkých zliav a výhodného nakupovania.
SPOJENÉ ŠTÁTY
V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bol Čierny Piatok jeden deň s výraznými zľavami, na ktoré chceli obchody prilákať zákazníkov. Od začiatku milénia sa však začal zvyšovať predaj cez internet a medzičasom sa veľké zľavy netýkajú len kamenných obchodov, ale aj e-shopov. V roku 2005 bol Americkou asociáciou pre maloobchodníkov zavedený výraz “Cyber Monday” potom, čo v ten rok zaznamenali extrémny nárast predaja v pondelok po Vďakyvzdaní. Kvôli nástupu pandémie v roku 2020 boli v ten rok po prvýkrát vyššie obraty z online predaja než z kamenných obchodov.
ROZŠÍRENIE DO SVETA A NA SLOVENSKO
Black Friday sa do zvyšku sveta rozšíril pomerne nedávno. Napríklad v Kanade začal v roku 2008, vo Francúzsku v 2013, v Spojenom Kráľovstve v 2010 a v Nemecku v roku 2006.
V našich končinách je Black Friday od roku 2014 kedy s ním začala firma Alza. Vtedy jej to výrazne zvýšilo obrat a dodnes si ju s týmto dňom spája najviac ľudí. Rozdiely medzi Black Friday pred desiatimi rokmi a dnes sú aj to, že ponuky sú viac frekventované, personalizované a často sa využívajú kupóny.
Pri porovnaní Slovenska s USA, u nás často nejde o masívne zľavy v obmedzenom období, ale o sériu viacerých zliav počas dlhšieho obdobia a niekedy aj viackrát v roku.
Zhrnutie
- už na začiatku minulého storočia mali obchodníci záujem predĺžiť obdobie predvianočného nakupovania
- aj keď piatok po dni Vďakyvzdania bol od vždy spojený s nakupovaním, svoje meno dostal až v päťdesiatych rokoch vo Philadelphii
- v osemdesiatych rokoch chceli veľké firmy prilákať nových zákazníkov na výrazné zľavy, a tak Black Friday napravili reputáciu
- dnes je Black Friday nielen v kamenných, ale aj v internetových obchodoch
- tento deň funguje rôzne v odlišných krajinách, ale spoločným znakom všetkých je, že chcú zľavami prilákať čo najviac zákazníkov a zarobiť čo najviac peňazí 😉
Hľadáš doučovanie predmetu anglický jazyk? Nájdi si správneho doučovateľa predmetu anglický jazyk pre doučovanie online alebo osobne v tvojom okolí.
Pre správne fungovanie stránky pristupujeme k informáciám uloženým v tvojom zariadení. Ide napríklad o cookies alebo lokálnu pamäť prehliadača. Ukladáme tam dáta potrebné pre fungovanie stránky, údaje využívané na analytické účely alebo údaje ukladané tretími stranami.
Ak sú tieto informácie nevyhnutné pre chod stránky, ukladáme ich hneď automaticky. Na všetky ostatné potrebujeme súhlas, ktorý môžeš udeliť nižšie. Tvoj súhlas si uchováme 12 mesiacov, pri odmietnutí sa ťa na súhlas opäť opýtame po 6 mesiacoch, svoje rozhodnutie však môžeš zmeniť kedykoľvek. Bližšie informácie nájdeš na stránke ochrany osobných údajov a vo všeobecných podmienkach používania.