BLACK FRIDAY – História

BLACK FRIDAY – História

Publikované: 28. 11. 2024 Autor: Tereza J.

ZAČIATOK NAKUPOVANIA PRED VIANOCAMI

Už pred sto rokmi sa obchodníci snažili čo najlepšie využiť a samozrejme aj predĺžiť nákupné obdobie pred Vianocami. Jedným z nich bol obchod Macy’s, ktorý v roku 1924 po prvýkrát usporiadal Macy’s Thanksgiving Parade, vtedy ešte s názvom Christmas Parade. Firma zorganizovala sprievod ako marketingový ťah pre prilákanie ľudí do ich New Yorkského obchodu. Nápad im vyšiel a v deň sprievodu si ho prišlo pozrieť 250 000 návštevníkov. Dnes v roku 2024 toto podujatie oslávi storočnicu a medzitým sa stalo stálicou predvianočných nákupov s každoročnou návštevnosťou okolo 3,5 milióna ľudí.

V USA bolo dlhú dobu pravidlom, že predvianočné nakupovanie sa začalo v piatok po Vďakyvzdaní. V tridsiatych rokoch 20. storočia chceli obchody toto obdobie predĺžiť a začať predávať skôr, no zároveň sa nikto z majiteľov neodvážil dané pravidlo porušiť. V roku 1939 na nátlak obchodníkov vyhlásil Franklin D. Roosevelt Deň Vďakyvzdania namiesto posledného, na 4. štvrtok v novembri, a tak aspoň niektoré roky začali ľudia pred Vianocami nakupovať skôr.


PÔVOD NÁZVU

Názov Black Friday bol síce prvýkrát použitý pri masívnom páde burzy v roku 1869, ale daný Čierny Piatok bol v septembri a netýkal sa zliav v obchodoch, ale finančnej krízy. Názov dňa štartujúceho predvianočné nákupy v skutočnosti pochádza z Philadelphie päťdesiatych rokov. Miestni obchodníci a policajti tak začali volať piatok po Vďakyvzdaní, kedy sa do mesta nahrnuli hromady ľudí z predmestia, aby stihli nakupovanie pred sobotňajším zápasom.

Ich nárazovým príchodom v nadmernom počte však spôsobili veľké problémy fungovaniu mesta. Preľudnenie ochromilo dopravu, sťažilo obchod a aj dohliadanie na bezpečnosť. Do roku 1961 sa pre tento deň vo Philadelphii uchytil názov Black Friday. Tamojšie obchody sa snažili zbaviť predošlej negatívnej konotácie a názov zmeniť na Big Friday, no nepodarilo sa im to a pôvodný názov zostal.

Neskôr v osemdesiatych rokoch sa korporácie v Amerike rozhodli tomuto dňu vylepšiť povesť. Ich marketéri ho namiesto dňa plného chaosu prezentovali, ako deň kedy sa obchodníci dostanú z červených do čiernych čísel. ‘Be in the red’ a ‘be in the black’ - byť v mínuse a v pluse. Tento význam sa uchytil, a Black Friday sa rozšíril do celej krajiny, ale už ako deň veľkých zliav a výhodného nakupovania.


SPOJENÉ ŠTÁTY

V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bol Čierny Piatok jeden deň s výraznými zľavami, na ktoré chceli obchody prilákať zákazníkov. Od začiatku milénia sa však začal zvyšovať predaj cez internet a medzičasom sa veľké zľavy netýkajú len kamenných obchodov, ale aj e-shopov. V roku 2005 bol Americkou asociáciou pre maloobchodníkov zavedený výraz “Cyber Monday” potom, čo v ten rok zaznamenali extrémny nárast predaja v pondelok po Vďakyvzdaní. Kvôli nástupu pandémie v roku 2020 boli v ten rok po prvýkrát vyššie obraty z online predaja než z kamenných obchodov.


ROZŠÍRENIE DO SVETA A NA SLOVENSKO

Black Friday sa do zvyšku sveta rozšíril pomerne nedávno. Napríklad v Kanade začal v roku 2008, vo Francúzsku v 2013, v  Spojenom Kráľovstve v 2010 a v Nemecku v roku 2006.

V našich končinách je Black Friday od roku 2014 kedy s ním začala firma Alza. Vtedy jej to výrazne zvýšilo obrat a dodnes si ju s týmto dňom spája najviac ľudí. Rozdiely medzi Black Friday pred desiatimi rokmi a dnes sú aj to, že ponuky sú viac frekventované, personalizované a často sa využívajú kupóny.

Pri porovnaní Slovenska s USA, u nás často nejde o masívne zľavy v obmedzenom období, ale o sériu viacerých zliav počas dlhšieho obdobia a niekedy aj viackrát v roku.


Zhrnutie

- už na začiatku minulého storočia mali obchodníci záujem predĺžiť obdobie predvianočného nakupovania

- aj keď piatok po dni Vďakyvzdania bol od vždy spojený s nakupovaním, svoje meno dostal až v päťdesiatych rokoch vo Philadelphii

- v osemdesiatych rokoch chceli veľké firmy prilákať nových zákazníkov na výrazné zľavy, a tak Black Friday napravili reputáciu

- dnes je Black Friday nielen v kamenných, ale aj v internetových obchodoch

- tento deň funguje rôzne v odlišných krajinách, ale spoločným znakom všetkých je, že chcú zľavami prilákať čo najviac zákazníkov a zarobiť čo najviac peňazí 😉