Slova gramatika je vo vzťahu k cudzím jazykom vždy viac skloňované a používané ako iné. Povedala by som, že má svoje osobitné miesto. To, či to s ňou zvládneme alebo nie, veľmi závisí od spôsobu ako k nej pristupujeme a aký je náš postoj k nej. V tomto príspevku by som sa chcela s Vami podeliť o skúsenosti, ktoré som rokmi praxe nadobudla a ktoré ma priviedli k tomu, že gramatika je predsa len dôležitá. Prišla som tiež na to, ako na ňu, aby splnila svoj cieľ a tým je komunikácia. Úplne prvoradé je vedieť vyjadriť to, čo chcem povedať a samozrejme reagovať na príslušnú situáciu tak, aby ma ten druhý človek, s ktorým sa rozprávam, pochopil. To je predsa dôvod, prečo sa jazyk učíme.
Každý z nás už zažil mnoho situácii, v ktorých sa nám podarilo komunikovať v cudzom jazyku , no určite aj situácií, v ktorých sa nám nedarilo. Druhá strana nás buď nepochopila vôbec alebo nie tak, ako sme chceli. Príčin je viac , ale svoju roľu úlohu tu môže zohrať aj gramatika. Osobne verím, že funguje je konverzačný prístup. Keď je preberaná gramatika prepojená s inou zručnosťou napríklad, keď daný gramatický jav prirodzene vyplýva z posluchovej aktivity a následne je využitý v nejakej ústnej aktivite. Samozrejme vždy platí zásada postupnosti a primeranosti vzhľadom na úroveň jazyka. Separované vyučovanie gramatiky a prílišný dôraz na gramatiku bez prepojenia s inými zručnosťami spôsobuje, že nás gramatika skôr zablokuje v rozprávaní, teda komunikácii s druhými ľuďmi. V osobnom živote mám príklad človeka, ktorý ako dieťa neznášal nemeckú gramatiku a teda tou formou sa ju v škole ani dobre nenaučil a nevedel ju správne využiť v komunikácii. Mal a stále má talent na jazyky a neskôr študoval v Nemecku. Život a praktická konverzácia ho naučili hovoriť gramaticky správne a vrátili ho späť k pravidlám, keď videl ich praktické využitie. Dodnes u neho vidím konverzačný prístup k akémukoľvek jazyku, učí sa ich v zásade komunikáciou s cudzincami už od počiatočných štádií. Snaží sa vyjadriť to, čo chce povedať, tými slovami a spôsobom, akým to momentálne dokáže. Keď ho cudzinec opraví, snaží sa svoje vyjadrenie korigovať.
V príspevkoch na tejto stránke som čítala o neúspešných pokusoch naučiť sa hovoriť anglicky na základnej, či strednej škole. Príčin je mnoho, je však dôležité, aby sme sa nenechali odradiť neúspechom. Mnohých z nás spája láska k jazyku, ktorý je živý a vyvíja sa. V súčasnosti sa jazyky vďaka internetu a dostupnejším medzinárodným kontaktom menia a vyvíjajú oveľa rýchlejšie, ako sa im prispôsobujú zabehnuté gramatické pravidlá. Vaša komunikácia nemusí byť hneď na prvý pokus perfektná. Väčšina cudzincov chápe, že môžeme mať problém s ich jazykom.
Všetci hľadáme spôsoby, ako v jazyku, ktorý máme radi napredovať a ak tento článok čítate, ste na správnom mieste urobiť ďalší krok. Nech sa Vám to podarí.
Шукаєш репетитора з предмету anglický jazyk? Знайди потрібного репетитора з предмету anglický jazyk онлайн або поблизу себе.
Ми отримуємо доступ до інформації, що зберігається на вашому пристрої, щоб забезпечити належну роботу цього веб-сайту. Це, наприклад, файли cookie або локальний кеш браузера. Ми використовуємо її для зберігання даних, необхідних для функціонування веб-сайту, даних, що використовуються в аналітичних цілях, або даних, що зберігаються третіми сторонами.
Якщо ця інформація необхідна для роботи цього веб-сайту, ми зберігаємо її автоматично. Для всього іншого нам потрібна ваша згода, яку ви можете надати нижче. Ваша згода дійсна протягом 12 місяців. Якщо ви відмовитеся, ми знову попросимо вас дати згоду через 6 місяців, але ви можете змінити свою думку в будь-який час. Для отримання додаткової інформації, будь ласка, ознайомтеся з нашим регламентом GDPR та Умовами Використання.