Povinné čítanie - strašiak mnohých študentov

Povinné čítanie - strašiak mnohých študentov

Publikované: 2. 2. 2020 Autor: Soňa P.

Povinné čítanie už od základnej školy predstavuje pre žiakov strašiaka s veľkým S. Stovky strán, nudné diela bez kontextu a dobrej dejovej línie. Áno, žiaľ, tak žiaci hodnotia mnohé diela z čitateľského denníka. Nie je to však prehnané škatuľkovanie? Čo môže učiteľ v takejto situácii urobiť, aby motivoval žiakov k čítaniu, keď ako motivácia nepomáha ani známka za spracovanie diela do projektu, či ťažká písomka z vybraných pojmov a motívov z knihy, na ktorej takmer všetci, až na knihomolov pohoria.

Pre mňa bolo takmer nemožné dostať sa k povinnému čítaniu, aj keď som za rok schopná prečítať aj 12 kníh. Moja lenivosť a odpor vychádzala z nechuti a všeobecnému predsudku voči povinnému čítaniu. Dobrým a osvedčeným krokom pre mňa bolo začať od tenších titulov ako napríklad Malý princ. Ten moju poličku zdobí už nejaký ten rok. Ešte na základnej škole bol zaradený do nášho povinného čítania. Na gymnáziu sa objavil v povinnom čítaní na literatúre v 4. ročníku. Francúzska povojnová literatúra vám asi veľa nehovorí, pokiaľ nie ste v maturitnom ročníku a ani to nemusí byť pravidlo (predsa len sa niektorí neučia).

Po rokoch som bola dobrovoľne nasilu nútená opäť siahnuť po Malom princovi a oprášiť jeho strany. Slová sa mi postupne začali vynárať z pamäti a kontinuita deja sa pretláčala na povrch.

Príbeh o letcovi a Malom princovi sa stal nadčasovou fascináciou pre mnohých čitateľov. Z odstupom času vidím na sebe, že zakaždým, keď som knihu čítala v inom veku, vždy som si vybrala (podľa daného duševného stavu) to, čo mi mohlo najviac povedať. A áno, je to tak! Či má človek 50 alebo 15 každý chápe túto rozprávku pre dospelých po svojom, preto ste si ju mohli prečítať pred 20 rokmi a neskôr ju môžete dať aj svojim deťom.

Dejovo kniha určite nie je trhák. Nehlcete strany s očakávaním, čo sa ďalej stane. Dej je príjemný a plynulý. Celá kniha je pevne založená na myšlienkach s vysokou výpovednou hodnotou. Autor sa pohráva s vetami, kde v plnej miere a kráse vyjadruje expresívnosť a citovú stránku. Malý princ symbolizujúci čistotu dieťa z malej planéty B-612, postupne stretáva tie najhoršie typy ľudí. Áno, takí sme - lakomí, márnomyseľní, panovační, premúdrelí so sklonom k alkoholizmu.

Kniha je presýtená hraním sa s metaforami - had ako symbol zla, pokušenia smrti, líška ako symbol klamstva, ktorá sa však môže stať vernou aj napriek predsudkom ľudí, ruža ako symbol vznešenosti a krehkosti, príroda, ktorú musíme chrániť, ale mať aj patričnú úctu voči baobabom, ktoré by mohli zničiť planéty.

Znie to ako výplod fantázie blázna, dielo ja však útržkom malého dieťaťa, ktoré zostalo uväznené v Exupérym. Biografickosť autora a detská hravosť sa odráža práve v biografickej postave letca. Ten sa chcel stať v detstve maliarom, ale dospelí nepochopili jeho diela ako napr. Slon vo veľhadovi kráľovskom. Oni videli klobúk, lenže jeho predstavivosť nemala hraníc. Zmietli jeho sny pod koberec. Vnútri letca zostalo zranené vnútorné dieťa. Či už ste fanúšikom motivačných kníh alebo nie, s týmto pojmom sa môžeme zaoberať aj v tomto diele. Práve vnútorná zranenosť malého dieťaťa, ktoré v nás zostáva počas celého života, môže hlboko zakoreniť v nás traumy. Letec vidí v Malom princovi seba, keď bol ešte dieťaťom. Bol plný ideálov, úprimný a neskazený svetom.

“Tuho som ho stískal v náručí ako dieťa, a predsa som mal dojem, že sa rúti strmhlav do priepasti , a ja neviem, čo urobiť, aby som ho zadržal…”

Najviac ma dojali pasáže, v ktorých letec opisuje malého princa a jeho vzťah k nemu. Až otcovská starostlivosť a trpezlivosť voči malému princovi nás núti zamyslieť sa nad absurditou vecí, ktoré dennodenne riešime.

Malý princ je pre mňa vzorom čistoty a neskazenosti mladej duše. Každý z nás je tak ako Malý princ vnútri čisté a nevinné dieťa, ktoré sa pod nánosom pribudajucej spoločenskej špiny ukrýva stále viac a viac do úzadia.

A teraz si sami odpovedzte na otázku: "Dali by ste Malému princovi šancu?"

Je teda povinné čítanie prežitok, ktorý sa snaží oberať žiakov o drahocenný čas počas ich študentského života alebo prínos ponúkajúci nadčasové príbehy? Posúďte sami.