Author's photo
Viktória Q.
francúzsky jazyk

Členy - Francúzský jazyk

Môže mi to niekto prosím vysvetliť ? Člen k napr. šunka je un. Ale keď mám vetu Ja si kúpim šunku tak to je - Je vais acheter un jambon. Ale keď je veta Ja mám rada šunku - J ´aime le jambon. Mení sa to potom ? Alebo ako to je ? Celkovo všetky členy sa menia ? Z Neučitého na určitý a potom naopak ?

1 odpoveď
avatar
Zmazaný účet
Členy sa menia podľa situácie v akej chceme podstatné meno (v tvojom prípade šunka) použiť.
UN JAMBON použiješ ak o danej šunke hovoríš prvý krát alebo iba ak hovoríš o šunke všeobecne (o hocijakej šunke nie konkrétneho druhu šunky).
Je vais acheter un jambon = idem si kúpiť ´´nejakú´´ šunku. Ak by si túto vetu chcela dať s členom LE tak by si musela vo vete udať presný druh šunky ktorú ideš kúpiť. :)

Je pravda že členy sa veľa krát menia a nie vždy to možno dáva zmysel ale vo všeobecnosti platí že určité členy (le,la,les) používame ak o niečom hovoríme opakovane ( o niečom čo už odznelo) alebo ak niečo konkrétnejšie opisujeme/definujeme. Neurčité členy (un,une,des) používame ak o niečom hovoríme prvý krát alebo o niečom čo bližšie neopisujeme.
Komentáre:
Viktória Q.
Ďakujem veľmi pekne za vysvetlenie a môžem sa ešte spýtať kedy používam De ľa, De Ľ, Des, aux ?
Zmazaný účet
De la , de l' , du , des --> delivé členy, používame ich najmá s potravinami na vyjadrenie neurčitého celku z časti ;) Taktiež ich používame po slovesách PRENDRE - VOULOIR - MANGER - BOIRE - ACHETER. Príklad : Le matin je prends du thé, je mange du fromage et des fruits, pour le déjeuner je voudrais du poulet avec du riz. Après le repas je bois de ľ eau minérale, puis je vais dans le magasin pour acheter du pain. Sur la table il y a aussi des fruits et des légumes.
Zmazaný účet
Ďalej sa delivý člen používa aj pri vyjadrovaní aktívít --> Je fais DU ski. Il fait de la randonnéé. A taktiež sa používa v spojení s abstraktnými pojmami --> J'ai de la chance
Cédric G.
Dobry vecer. Partitívny člen ('les articles partitifs) 'du, de la, des' sa používa na označenie neurčitých množstiev a vecí, ktoré sa nedajú spočítať: jedlo (je bois de l'eau, il mange du jambon...), počasie (il y a du vent, il y a du soleil...), aktivity (je fais de la danse, tu fais du ski..), abstraktné myšlienky (il a du courage, ils ont de la patience...).