Author's photo
Henrieta K.
matematika

Slovné úlohy

Prílohy:
Question image
2 odpovede
Tieto rovnice sa pocitaju takto nejak:

Slavka vykoná celú prácu (1 predstavuje celu prácu) za 14 hodín. To znamená, že za 1 hodinu vykoná 1/14 práce a za 6 hodín vykoná 6/14 práce. Filip vykoná prácu sám za x hodín (u Slávky je to x=14). Za jednu hodinu spraví Filip 1/x tinu práce a za 6 hodín spraví 6/x práce. Rovnica je taká, že súčet Slávkinej a Filipovej práce počas 6 hodín je jedna celá práca.

6/14 + 6/x = 1
6/x = 1- 6/14
6/x = 8/14 (krížovo vynásobíme x a 14)
6*14 = 8*X
84=8x
x=84/8
x=10,5 hodín

Komentáre:
Nikolas M.
Dalsi priklad podobne ako predosly. Otec sam oberie strom za 8 dní. Reálne však so synovou pomocou, ktorý sa pripojil po dvoch dňoch to spravili za 6 dní (otec pracoval 6 dní a syn 4 dni). Otec za tých 6 dní vykonal z celkovej práce 6/8 (nakoľko sám to oberie za 8 dní). Syn za 4 dni spravil 4/x (kde x pocet dní za ktore by to syn sám obral). Rovnica teda vyzerá: 6/8 + 4/x = 1 ................. 4/x = 1-6/8 .................... 4/x = 2/8 .................... x=16
Áno, takto pekne logicky sa to vysvetľovalo kedysi.
Dnes, keď sa na základnej škole vyhýbajú rovnici ako čert krížu je pre drvivú väčšinou žiakov nesmierna záťaž vypočítať rovnicu s neznámou v menovateli.
Tobôž, keď podľa tematických plánov sú najprv úlohy o spoločnej práci až potom rovnice s neznámou v menovateli..No idiotina.
Ale odporúčam všetkým, ktorí chcú učivo o spoločnej práci zvládnuť, zvládnuť najprv lineárne rovnice, potom rovnice s neznámou v menovateli a tak sa pustiť do týchto úloh spôsobom ako píše Nikolas.