Angličtina naša každodenná

Angličtina naša každodenná

Publikované: 19. 9. 2017

V tomto krátkom, no dúfam, že výstižnom článku by som vám rád priniesol môj pohľad na angličtinu počas toho, ako som sa ju naučil od začiatočnej fázy až po súčasnosť. Taktiež vám poviem tipy a triky, ktoré som osobne využíval pri výučbe jazyka a ktoré verím, že aj vy môžete aplikovať na to, aby ste ho zvládli ľavou zadnou.

Zoberme si pre príklad slovenský jazyk. Učili sme sa ho od malička, keďže je to náš materinský jazyk a už ho považujeme za samozrejmosť. No koľkí z nás mali útrapy v škole, keď sa učili výnimky, vybrané slová a rôzne pravidlá, ktoré v našej krásnej slovenčine máme? Cudzí jazyk, čiže ďalší jazyk okrem materinského, má tiež podobné špecifiká. Taktiež v ňom existujú rôzne pravidlá, výnimky ako aj v tom našom. Avšak pri výučbe jazyka, uvedieme pre príklad angličtinu, chcú ľudia vidieť výsledky čím skôr. Na jednej strane môžu byť limitovaný časom, alebo ich už ženie dopredu nutnosť ovládať cudziu reč. Bohužiaľ platí staré dobré porekadlo: „Nikto učený z neba nepadol.“

Základom učenia sa angličtiny je pristupovať k jazyku neustále a snažiť sa ním byť obklopený. Tým mám na mysli fakt, že je síce pekné, ak sa človek chce naučiť všetko za mesiac alebo dva, no následne sa u neho vybuduje doslova nechuť, pretože si zobral na svoje ramená príliš veľa hneď od začiatku. Učenie jazyka má byť v rade pre človeka zábavou a následne s postupným zlepšením bude vidieť na sebe výsledky. Takže nie je potreba sa učiť každý deň 2-3 hodiny len s tým pocitom, že to „musím spraviť“ pretože mi to niekto povedal. Následne sa tie 3 hodiny denne premenia na útrapu a aj keď sa môžeme naučiť veľa za krátky čas, zostane to v našej pamäti len krátkodobo. Prípadne sa môže stať, že za týždeň už zabudneme väčšinu, pretože sme neboli plne koncentrovaný a učenie sme si neužívali. Tento syndróm je možné poznať zo školy, kde naozaj na nás išli dosť rýchlo. Každú hodinu sa preberalo niečo iné, pretože to bolo vyžadované a ako vieme, málokto z nás vie jazyk na dobrej úrovni z prostredia základnej alebo strednej školy.

Druhou radou pri výučbe jazyka, ako som už spomenul, je pohybovať sa v tom jazyka čo najviac od začiatku. Hlavným cieľom je dostať sa do bodu, kedy už nebudeme musieť prekladať v hlave jednotlivé slová, ale v cudzom jazyku začneme myslieť. Zoberme si príklad keď, ste sa učili šoférovať auto v autoškole. Prvá hodina bola opatrná, človek nevedel presne čo robiť. Následne počas celého kurzu, ste išli radšej opatrne. No akonáhle ste zložili skúšku a získali pár stoviek kilometrov, samotný proces sa stal automatický, čiže pozeranie sa do spätného zrkadla, prípadne preradenie rýchlostného stupňa sa dejú na podvedomej úrovni. Niečo podobného sa usilujeme dosiahnuť aj v angličtine, kedy nebude dochádzať k prekladu, ale už k samotného mysleniu v inom jazyku. Na to by som odporúčal si nastaviť jazyk v telefóne na angličtinu, ak používate počítač a sociálne siete, aj tam nastaviť anglický jazyk. Nie je dôležité, že zo začiatku človek nevie, čo to slovo znamená, ale to, že to vidí pred sebou. Potom si to preloží a zakaždým keď sa k tomu vráti, to bude vidieť napísané a v mysli sa mu vybaví význam. To isté môžeme povedať aj o seriáloch alebo filmoch. Moja rada, ktorú odporúčam, pretože mne osobne veľmi pomohla je začať pozerať seriály a filmy v anglickom jazyku. Veľa ľudí to najprv odradí, no nie je dôležité, že zo začiatku buď nebudeme rozumieť, alebo len minimálne percento.

Dôležité je to, že jazyk bude vnímaný z akustickej stránky, čiže naše uši sa budú postupne prispôsobovať hovorenej reči. Čiže postup, ktorý odporúčam je asi nasledovný: Vyberiem si nejaký obľúbený film, seriál. Osobne by som volil možnosť seriálu pre možnosť opakovania rozličných častí. Ako prvý krok, si pozriem jednu časť raz v slovenčine, aby som vedel, o čom bola samotná časť. Následne na to, si pozriem tú istú časť v angličtine avšak bez titulkov. Sústredím sa na jazyk a snažím sa zachytiť slová, ktoré sú mi známe. Nie je podstatné, koľko tomu budem rozumieť, pretože vnímam samotný jazyk. Následne tretíkrát si pozriem tú istú epizódu taktiež v angličtine, no v tomto prípade už s anglickými titulkami. Čiže si viem skontrolovať, že či som počul predtým správne, ak sa o niečom rozprávali, keďže to budem mať napísané. Práve preto, že to budú anglické titulky človek bude na tretíkrát nielen počuť, ale zároveň aj vidieť, ako sa to píše. Tento proces môže prebehnúť počas jedného dňa, prípadne 2-3 dni za sebou podľa toho, koľko máte času. Tretia a azda najviac podceňovaná rada pri učení sa jazyka je strach z toho, že zrazu mám začať hovoriť vety a komunikovať. Príliš veľa ľudí sa zameriava až príliš na gramatickú časť, počúvanie, prípadne text v cudzom jazyku. Tieto oblasti patria taktiež k nevyhnutým aby sme vedeli jazyk lepšie. Avšak samotný základ je vedieť sa ním dohovoriť. Tým pádom je naozaj potrebné, bez ohľadu na to, či to budú jednoduché vety alebo nie, začať rozprávať. Nekladieme dôraz na to, aby to bolo bez jedinej chyby, v tomto štádiu to nie je podstatné. Snažíme sa čo najviac hľadať slová v našej mysli a následne ich pospájať do jednoduchých viet. Opakovaním konverzácií, prípadne precvičovania si komunikačnej stránky jazyka sa nám pomaly budú slová, ktoré bežne používame natrvalo ukladať v pamäti.

Postupne sa dostaneme do takého stavu, kedy sme pri začiatku museli preložiť slová: ja, mám, auto ako I... have.. a... car, na plynulé I have a car bez toho, aby sme nad tým čo i len chvíľu rozmýšľali. Toto sú moje postrehy, tipy a triky ako zvládnuť jazyk hravou, zábavnou formou, pričom je naozaj potrebné vykonať úsilie ako aj mať pevnú vôľu počas toho, ako sa jazyk učíme. Hlavným predpokladom je, že to bude trvať určitý čas.

Zázraky sa predsa bežne nedejú zo dňa na deň. Ak k tomu budete pristupovať svedomito a poctivo počas dlhšieho obdobia, dostavia sa želané výsledky. Následne už len treba postupne nadväzovať a stavať na získaných základoch a ani sa nenazdáte a budete hravo rozprávať anglicky.